Szemkamera a piackutatásban
- 2010-08-16 03:19:00
- Kutatás
A Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. egy Tobii T60-as szemkamerával bővítette kutatási eszköztárát. A legkorszerűbb technikai innovációt képviselő eszköz asztali monitorba épített, így maga a szemkamera és a mérés folyamata a kutatásban résztvevő interjúalany számára érzékelhetetlen, ami torzításmentes eredményeket biztosít. |
A cégünk által kidolgozott, szemkamerát alkalmazó mélyinterjús koncepció tesztek alkalmasak:
- hirdetések, kreatívok, reklámfilmek optimalizálására a leghatékonyabb információ-átadás elérése érdekében,
- nyomtatott és online sajtótermékek, internetes megjelenések vizsgálatára,
- weboldalak használhatósági tesztjére.
|
Hőtérkép: Az időjárási hőtérképekhez hasonló módon értelmezhető: minél sötétebb a szín, annál többen fixáltak egy adott területre. Látványosan rajzolódnak ki egy kreatív hangsúlyos, kevésbé hangsúlyos és ignorált részei.
|
Inverz hőtérkép: Grafikusan szemlélteti a hangsúlyos, kevésbé hangsúlyos és ignorált területeket, megmutatja a fixációk tartományát, a leghatékonyabban észlelt részeket.
|
|
AOI – Area of Interest: A vizsgált hirdetésen tetszőleges területek jelölhetők ki, és a rájuk eső fixációk vizsgálhatók különböző statisztikai szempontok alapján.
|
Az eljárás során alkalmazott speciális usability szoftver követi és rögzíti a felhasználók szemmozgását, az oldalváltásokat, az egérkattintásokat, bejárási (navigációs) térképeket készít, így a felhasználói viselkedés érthetővé és modellezhetővé válik.
A szemkamerához tartozó speciális szoftver segítségével a kutatás eredményei szegmentáltan (pl. életkor, nem) és aggregált módon egyaránt elemezhetőek, grafikailag látványosan megjeleníthetőek.
A módszertan segítségével objektíven megválaszolhatóak többek között az alábbi kérdések:
- Mely elemeket, képeket, szöveges üzeneteket észleli a résztvevő? Észlelik-e a kulcsüzeneteket?
- Mely elemek, színek, képek, szöveges üzenetek képesek a leggyorsabban felkelteni a figyelmet
- Mely elemek, képek, szöveges üzenetek ragadják meg leginkább a résztvevő figyelmét? (üzenetbefogadásra fordított idő – Elegendő figyelmet fordítanak-e a kulcsüzenetekre?)
- Egy adott koncepció/weblap megtekintése során milyen gátak nehezítik az információk feldolgozását?
- Mely részek megjelenésén szükséges változtatni a hatékonyabb figyelemkeltés és információ-feldolgozás elérése érdekében?
- Hogyan optimalizálható egy weboldal struktúrája, vizuális és szöveges elemei?
- Melyek a weboldal használatát megnehezítő akadályok (értelmezési problémák, nem adekvát hívószavak, funkciók észlelési nehézségei, stb.)?
A Szinapszis Kft. a szemkamerás módszertant alkalmazva több kutatást végzett vényköteles gyógyszerek hirdetéseinek tesztelésével kapcsolatban. A weboldalak használhatóságát álláskereső portálok vizsgálatán keresztül interpretáljuk.
A szemkamerás eszközről és módszertanunkról kérje ingyenes személyes prezentációnkat, keresse kollegánkat: Laczkó Krisztián (+36 30 530 7230).