Weboldalfejlesztéshez szemkamera?
- 2013-03-22 09:09:00
- Kutatás
Ma már nem elég csak az információt megjeleníteni, hanem azt olyan köntösbe kell burkolni, amely kedvet csinál és kíváncsiságot kelt az oldalra látogatókban.
Milyen tipikus problémák kerülnek feltárásra egy-egy szemkamerás usability alkalmával?
Nincs két egyforma weboldal, igaz vannak azonos struktúrával rendelkezőek, de ebben az esetben is eltérő a tartalmi mondanivaló. Ezenkívül, a hasonló felépítésű honlapok esetében is sokféle tényező játszik közre abban, ami befolyásolhatja a használhatóságot. Sok esetben támaszkodhatunk a már jól ismert ökölszabályokra is, azonban a felhasználók oldalhasználatának megismerése egyrészről segíti az optimalizálást, másrészről pedig a szemkamerás adatok a tényleges észlelést rögzítik, így olyan információkhoz is hozzájuthatunk, amelyek más módon rejtve maradnak. Ha ezeket az észlelési adatokat még mélyinterjúval vagy kérdőívvel is kiegészítjük, akkor olyan személyes érzelmeket és attitűdöket is megismerhetünk, amelyek másképpen nem kerülhetnek felszínre. Így a szemkamerával végzett usability kutatások nemcsak a látogatók portálhasználatát vizsgálják, hanem a megfelelő adatok birtokában elősegítik az oldal optimalizálásához szükséges döntések meghozatalát is. A statisztikai mutatók rávilágítanak a fejlesztendő területekre és megmutatják, hogy milyen irányban szükséges az elmozdulás ahhoz, hogy gördülékennyé váljon az oldalon való böngészés, regisztráció, vásárlás és egyéb műveletek. Így egyértelmű visszajelzéseket kapunk arról is, hogyan valósítható meg a felhasználóbarát kivitelezés. Tehát nemcsak egyszerűen ötletek születnek, hanem olyan továbbgondolt megoldási lehetőségek, amelyek hozzájárulnak egy sikeres weboldal üzemeltetéséhez.
Köő Csilla