Találkoztak a világ gyógyszeripari piackutatói - ESOMAR Healthcare 2006 konferencia
- 2006-02-01 15:00:00
- Konferencia
Az éves kongresszuson felül több szakterületnek is saját konferenciát szervez rendszeresen, így célirányosan az adott területet érintő legfrissebb kérdésekkel, trendekkel, módszerekkel találkozhatnak a résztvevők. Természetesen a hálózatosodás (networking), a nemzetközi kapcsolatok kialakítása is fontos célja ezen konferenciáknak.
A Healthcare 2006 konferencián 22 országból összesen 90 résztvevő volt jelen, legnagyobb számban természetesen az Egyesült Államokból, továbbá sokan érkeztek az Egyesült Királyságból, Hollandiából és Németországból. Latin-Amerikából mexikói és brazil, míg a Távol-Keletről indiai, kínai és koreai kutatók vettek részt. Kelet-közép európai küldöttként csak egyedül vettem részt a konferencián.
A konferenciának a „Fogyasztói bizalom visszaszerzése” címet adták a szervezők, mely tömören megfogalmazza az Egyesült Államok gyógyszeriparának jelen pillanatban fennálló legkomolyabb problémáját. Két előadás és egy szakértői interjú is foglalkozott ezzel a kérdéskörrel, mely európai fejjel gondolkodva nem is tűnik olyan komoly gondnak. Azonban az Egyesült Államokban a gyógyszercégekre egyre inkább úgy tekintenek a fogyasztók, mint extraprofitot hajhászó, erős kormányzati kapcsolatokkal rendelkező cégekre, akik gyakorlatilag a politikát is a maguk kénye-kedve szerint tudják alakítani. Ráadásul az előadók szerint az amerikai lakosság megközelítőleg 10%-a egyáltalán nem biztosított, míg további 30% biztosítása nem fedi le csak az alapvető ellátásokat. Így a kórházi kezelés és a gyógyszer is nagyon drága. A támogatás nélküli gyógyszerárak az USA-ban jóval magasabbak, mint a világ más országaiban, és a fogyasztók ennek már immáron tudatában vannak. A reexport lehetőségétől a kormányzat elzárkózik arra hivatkozva, hogy az nem biztonságos. Ezzel szemben a szakértők állítják, hogy a nyugat-európai tapasztalatokból kiindulva a biztonságossággal nincs probléma, és a fogyasztók hosszú távon feltétlen jobban járnak.
Nemcsak a gyógyszergyárak, hanem a gyógyszerek felé is megrendült a bizalom, az USA-ban nagyon nagy publicitást kapnak a gyógyszervisszavonások, figyelmeztetések. Tapasztaltuk, hogy ott még most is a Vioxx-ügy körül forog a világ, erre jó példa, hogy külön előadás foglalkozott a gyógyszercég részvényárfolyamának alakulásával a krízis időszakban.
Megrendült a bizalom az orvosok felé is, melynek egyik alapvető okát a fogyasztói reklámokban (Direct-To-Consumer) látják a szakértők. A fogyasztó reklámok sok esetben mesterségesen generálnak piacot, és mivel a laikus könnyen meggyőzhető akár olyan gyógyszerről is, ami nem a legjobb megoldást jelenti számára, a gyógyszergyárak is a fogyasztói reklámokba fektetnek többet. Ezt követően az orvosok sokszor találják szembe magukat azzal a problémával, hogy a beteg meg van győződve, hogy egy adott gyógyszer lesz a megoldás a problémájára, és az orvos véleményét, ami sok esetben szemben áll a reklámokkal, már nem fogadja el. Mindezek következményeként sokan fordulnak alternatív gyógymódokhoz. Végeredményben a konferencián előadó amerikai szakértők egyértelműen a vényköteles gyógyszerek fogyasztói reklámjai betiltása mellett léptek fel.
Az előadók megegyeztek abban is, hogy a gyógyszercégek az utolsó pillanatban vannak ahhoz, hogy ezt a folyamatot megállítsák, és elkezdjék a vásárlóik bizalmának visszanyerését. Döbbenetes módon a dohányiparral vontak teljes párhuzamot, melyet kutatási eredményekkel is megerősítettek: a gyógyszeripar nimbusza jelen pillanatban semmivel nem jobb az USA-ban, mint a dohányiparé, holott gondoljunk bele, a gyógyszeripar életeket ment, míg a dohányipar egy káros szenvedélyt szolgál ki!
A konferencia témái közül ez természetesen csak egy volt a sok közül, sok más érdekes előadás volt orvosok, betegek megkérdezésével, új piackutatási technikákkal, kommunikációs csatornákkal, reklámokkal kapcsolatban. Ezen beszámolómat folytatva a következő számban néhány kutatási módszert és az általuk elért eredményeket fogom bemutatni.