Szemkamerák használata a piackutatásban

  • 2020-07-01 09:20:00
  • Alapértelmezett

Sokan úgy gondolják, hogy a szemkamera egy újonnan kifejlesztett eszköz, mégis komoly múltra tekint vissza, főleg az orvosi kutatásokban és gyakorlati alkalmazásokban. Ez a szerkezet lehetővé teszi a viselkedés és kognitív reakciók mérését anélkül, hogy az agyi aktivitást rögzítené. A szemkamera segítségünkre lehet a döntési folyamatok értelmezésében és modellezésében. Bár a marketingkutatásban kevésbé alkalmazott az érzelmekkel kapcsolatos biometrikus reakciók, valamint a mentális erőfeszítések vizsgálata, a szemkamera kiegészíthető ilyen eszközökkel is.

 

A  felhasználása a piackutatásban

 

A vizuális kimenetek előnye abban mutatkozik meg, hogy mivel lehetőség van a képként vagy videóként való értelmezésükre, ezért könnyedén ki lehet emelni a viselkedés egy-egy fontos momentumát, továbbá egész folyamatokat is meg tudunk vizsgálni az eszköz segítségével. Mivel ezzel a módszerrel a valós észlelést vizsgáljuk, elmondhatjuk, hogy sokkal objektívebb információval szolgál, mint egy megkérdezésen alapuló módszer ami elsősorban a válaszadó emlékezetére támaszkodik. A módszer arra a tényre fókuszál, hogy az ember folyamatosan mozgatja a fejét, mivel a retinának csak egy kisebb területe ad nagyobb felbontású képet.

 

A szakirodalom a szemmozgás több típusát is ismeri, biológiai szempontból beszélhetünk szakkádikus szemmozgásról, ebben az esetben gyors mozgással a tekintet egyik helyről, a másikra kerül át. Két szakkád között a tekintet tulajdonképpen egy helyben áll, ez a helyzet lehetővé teszi a vizuális érzékelést, ami az úgynevezett fixáció. A mostani piacon elérhető legtöbb szemkamera működése a fixációk és szakkádok rögzítésén alapul.

 

 

 

 

A szemkamera legfontosabb előnyei és helye a piackutatásban

 

A szemkamera legnagyobb előnye, hogy a tudatalatti folyamatokba és döntésekbe enged bepillantást. Gondoljon csak bele, azt hogy valami működőképes, vagy nem, számtalan módszerrel megvizsgálhatjuk, de a miérteket, valamint azt, hogy hogyan tudnánk változtatni rajta, már nehezebb megfejteni. Mivel a szemkamera a felhasználó nem tudatos viselkedéséről ad információt, pontosan ezekben a “miértekben” és “hogyanokban” segít. 

 

Például adott egy webáruház, amiben számtalan termék és információ található, de vajon minden egyes információ egységesen hasznos? Nyilvánvalóan nem. A szemkamera segít a lényegtelen információk kiszűrésében és megmutatja, hogy a felhasználó mely információkat találta hasznosnak és figyelemfelkeltőnek.

 

A Szinapszis filozófiája, hogy a szemkamerák, mint eszközök számos piackutatás hasznos kiegészítői, akár kvalitatív, akár kvantitatív módszerekhez jól társíthatók, és feltétlen megéri az általuk kapható pontos adat azt a többlet ráfordítást, amit ezen módszertani kiegészítés jelent egy kutatás költségvetésében.  

 

A Szinapszis és a Tobii szemkamerák

 

A Szinapszis 2008-ban, a Debreceni Egyetemmel közösen elnyert Baross Gábor KFI program során kezdte el használni a piac legismertebb és leginnovatívabb gyártójának, a svéd Tobii-nak a  T60-as szemkameráját. Ez a szemkamera monitorba épített, minden digitális tartalom tesztelésére alkalmas, weboldal UX, promóciós anyagok, reklámok, mock-up képek tesztelése a leggyakoribb feladatok.

 

 

 

Időközben, beszerzésre került egy notebookhoz is illeszthető, de hasonló tudású eszköz, a Nano Pro.

 

Számos feladat, mint például a bolti polc és POS tesztek elvégzésére nem alkalmas a rögzített szemkamera, ehhez mobil szemkamera szükséges. Ezen eszközökben a kamerák  szemüvegbe kerültek beépítésre, és a technológia fejlődésével ezek egyre észrevehetetlenebbek, szinte meg sem lehet különböztetni a legújabb eszközöket, mint a Glasses Pro 2-őt, amivel a Szinapszis is rendelkezik egy hagyományos szemüvegtől.

 

 

Az eredmények feldolgozásában a Tobii saját szoftvere, a Pro Lab van segítségül, meléy képes akár sok száz felvételt egymásra vetíteni, különböző fejlett kép és videó feldolgozó algoritmusok segítségével megtalálni az egyezéseket, és így pontos statisztikákat készíteni a fixációra heatmap-ek és AOI-k formájában, továbbá pontos bejárási útvonalakat is rajzol.