HUN

ENG

Sportszponzoráció - Társadalmi szerepvállalás és egyben üzlet is?

  • 2007-01-23 04:06:00
  • Kutatás


Cégünk évek óta vizsgálja, elemzi a magyarországi szponzorációs piacot, kiemelten a sportszponzorációt, ezért úgy gondoltuk, hogy a MarketingPirula olvasói számára is érdekes lehet egy rövid betekintés ezen területbe.
 
Első kérdés, ami megfogalmazódik, hogy jótékonyságról vagy üzletről van-e szó. A szponzoráció fogalma magában foglalja azt, hogy a támogató vállalat nem csak ad, hanem kap is valamit. Értelemszerűen vannak olyan esetek, ahol a reklám közvetlen forgalomnövekedést hoz (például reklámozható OTC készítmények lehetnek ilyenek), de sok esetben a hatás csak közvetett, imidzs növelő (vényköteles gyártók esetén). Azonban ez utóbbi sem elhanyagolható, hiszen a gyógyszercégek összes célcsoportja találkozhat a céggel a szponzoráció által – a politikai döntéshozók, a felíró orvosok és a betegek is egyben.
 
Miért éppen sportszponzoráció, mikor ennél sokkal magasztosabb, társadalmilag fontosabb célokat is említhetnénk? Egyrészt a jól megválasztott sportág, csapat, sportoló támogatása számos hazai és nemzetközi megjelenést biztosít, így a támogató cég számára jó üzlet. Másrészt, ahogy azt a most, márciusban végzett, 1000 fős kutatásunk is alátámasztja, a lakosság által legnagyobb arányban említett, vállalatok által támogatandó cél a sport. Ugyanis a többit alapvetően állami feladatnak tartják, míg a sport értelemszerűen nem az, így ezen a téren elvárt jobban a céges szerepvállalás.
 
„Véleménye szerint milyen típusú célokat kellene a cégeknek szponzorálni?”
(támogatott kérdés, N=1000 fő, lakossági reprezentatív minta, 2007. március)
 
Sport
62,70%
Egészségügy
58,68%
Gyermek és ifjúsági ügyek
44,94%
Oktatás
44,24%
Kultúra, művészet
40,44%
Tudomány
23,12%
Szociális ügyek
20,22%