Nagy Webáruház Felmérés 2021
- 2022-01-20 10:00:00
- Kutatás
A Shoprenter megbízásából az idei évben is elkészítettük a Nagy Webáruház felmérést, hogy pontos képet kapjunk a hazai e-kereskedelem működéséről. A nem reprezentatív kutatást 707 webáruház tulajdonos megkérdezésével, egy online kérdőív segítségével, 2021 szeptember 14. és szeptember 24. között végeztük.
A Shoprenter nyomán az alábbiakban közöljük a kutatás részleteit, eredményeit és a levonható következtetéseket.
A kutatásban többek között olyan kérdésekre kerestük a választ, mint:
-
Mely szektorok voltak a COVID nyertesei és vesztesei?
-
Milyen szállítási módokat preferálnak a webáruház tulajdonosok?
-
Mely marketingeszközök a leghatékonyabbak?
-
Mennyit költenek a webáruház marketingjére az e-kereskedők?
-
Mennyien rendelkeznek (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
-
Mennyire jellemző a hazai webshopoknál a külföldre történő értékesítés?
A felmérés kiemelt eredményeit az alábbi infografika szemlélteti:
Nézzük meg, milyen konklúziót vonhatunk le ezen eredményekből:
Webáruházak forgalmának változása
A koronavírus hatását valószínűleg minden e-kereskedő megtapasztalta, de vannak olyan területek, amelyek jelentősebb változást érzékeltek.
A Top 3 tevékenységi terület, amelyre pozitívan hatott a koronavírussal járó veszélyhelyzet:
-
Élelmiszer
-
Ital
-
Sport és szabadidő
A Top 3 tevékenységi terület, amelyekre viszont negatívan hatott:
-
OTC gyógyszerek (Webpatika)
-
Webpláza
-
Mobiltelefon és tartozékai
Szállítási módok
Az elérhető szállítási módok listáját továbbra is a házhozszállítás vezeti. A webáruházak 83%-a biztosítja ezt a szállítási módot felmérésünk szerint.
Emellet a csomagpontok és automaták is nagyon népszerűek, amelyek közül a Top 3 legnépszerűbb a GLS csomagpont, MPL PostaPont és Foxpost csomagautomata.
A saját üzletben történő személyes átvételi lehetőség aránya 2020-hoz képest 25%-kal csökkent, de még így is a második leggyakoribb szállítási mód. Ez vélhetően annak tudható be, hogy a COVID miatt sok offline üzlet bezárni kényszerült.
Marketing
A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketing eszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek 89%-a használja ezt a marketing csatornát, azon belül is elsősorban a Facebook-ot, az Instagram-ot és a YouTube-ot.
Az előző évekhez hasonlóan a Top 3 marketing eszközök között most is a Facebook hirdetések (72%) és a keresőoptimalizálás(66%) kaptak helyet.
A Google Ads (54%) és a piacterek (21%) marketing szerepe erős növekedést mutat az előző évhez képest.
Mindez jól alátámasztja azt, hogy akkor lehet igazán sikeres egy webáruház, ha minél több marketing csatornán jelenik meg.
A különféle értékesítési csatornák mellett, a webáruházon belül alkalmazott marketing eszközök listáját a kuponok vezetik.
A Top 5 webáruházon belüli marketing eszköz:
-
Kupon (46%)
-
Elhagyott kosár értesítő (39%)
-
Intelligens termékajánló (36%)
-
Csomagajánlatok (35%)
-
Közösségi megosztás lehetősége (32%)
A felmérés szerint egy webáruház éves marketing költsége átlagosan közel 5.400.000 Ft.
Offline értékesítés
A webáruházaknak csupán 43%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is. Ez az arány tavalyi évhez képest 12%-kal kevesebb, amelynek oka lehet a koronavírus következtében bezárni kényszerülő üzletek vagy az új munkalehetőség iránt érdeklődő vállalkozók, akik most indították el webáruházukat. Ugyanis a felmérést kitöltő webáruházak közel fele 2020-ban, vagy az után indult el.
A tény, hogy a webáruházak 57%-a nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helyt állni.
A felmérés további részletes eredményeiről az alábbi linken tájékozódhatnak, illetve a korábbi évek kutatási anyagit az ekertstat.hu e-kereskedelmi adatportálon tekinthetik meg.