Középpontban az ’Új beteg’
- 2012-06-08 10:35:00
- Kutatás
A minap olvastam egy novellát egy 19 éves lány tollából a Fészek Színház irodalmi pályázatának győztesei között: Fabacsovics Lili: Utazás a kislábujjam körül című írását. https://inmylifevers.blog.hu/2012/05/11/fabacsovics_lili_utazas_a_kislabujjam_korul Jól illusztrálja azt a gondolatot, amivel manapság sokat dolgozom. Ha betegek vagyunk – vagy közvetlenül érintettek egy közeli családtag betegségében, átértékelődnek a dolgok. Némiképp megváltoznak a bevett problémamegoldó stratégiáink is – főként, ha alulról, a beteg szemszögéből nézve egy szinte kiismerhetetlen közegben az egészségügyi rendszerben találjuk magunkat.
A pharma szektor a marketing számára mindig is némiképp speciális területnek számított– a legtöbb esetben a termék (a készítmény) az orvoson keresztül jut el a fogyasztóhoz (beteghez). A döntést sokszor nem a beteg hozta – és így van ez még ma is, ha nem is teljesen változatlanul. Piackutatóként azt is látjuk, hogy megjelent az ’Új beteg’: tudatosabb a beteg, aki már nagyobb szerepet követel magának a terápia kialakításában. Ezzel szorosan összefügg, hogy egyre többen tájékozódik az internetről az egészségével, betegségével kapcsolatban. Ez nem csak nálunk van így, de egy egészen friss cikk szerint nemzetközileg is: https://worldofdtcmarketing.com/why-do-people-go-online-for-health-information/focus-on-patients/?goback=.gde_1965547_member_120444370.
Egyet értek a World of DTC Marketing.com szerzőjével: a betegséggel járó stressz (legyen az a betegé, vagy az őt ápolóé) az interneten talált edukatív tartalommal csökkenthető. Ha többet tudunk arról, mi történik épp bennünk, hogy miért szükséges a terápia, mire lehet számítani felépülés, vagy mellékhatások tekintetében – az megkönnyíti a helyzetet, visszaadja a kontrol érzetét. De például az online betegközösségek segítségével a betegségünk megélése, az új helyzettel való mentális megküzdés is könnyebbé válhat.
Tehát tudatosabbá válik a beteg(ek egy része), átalakul a viszony saját terápiájához – és ezáltal saját orvosához is. Sokat hallunk erről a házi- és szakorvoktól is egy-egy kutatás keretében: kezdetben megütközéssel, mára egyre inkább tudomásul véve a jelenséget. Bárhogy is értékeljük ezt a sokszínű folyamatot, az biztosnak látszik, hogy a beteg felértékelődik a pharma cégek, ezzel összefüggésben pedig a piackutatás számára is. Az online csatorna pedig egy új lehetőséget is jelent a betegek elérésében.
Itt a Szinapszisnál könnyű dolgunk van: a klasszikus piackutatási megoldásokon túl is több lehetőségünk van egyszerűen, gyorsan (és költséghatékonyan!) feltárni és megismerni az egyes betegcsoportok gondolkodását, információszükségleteit, várható reakcióit. Az EgészségPanelen, azaz a Szinapszis által toborzott és menedzselt online válaszadói közösségen keresztül több mint 17 ezer regisztrált paneltag érhető el, akár egy-egy terápiás területen való érintettségre, nyitottságra szűrve is. (2012. május 21.-én az aktív tagok létszáma: 17 075 fő, forrás: Szinapszis, EgészségPanel Panelkönyv). Így célzottan érhető el a kutatás valódi célcsoportja, akik a panel jellegéből adódóan szívesen válaszolnak az adott témában. A válaszadói hajlandóság is magas, hiszen olyan kérdésekben kérjük ki a véleményüket, ami érdekli őket, melyben mélyen érintettek – ennek köszönhetően nem ritka az sem, hogy egy-egy kérdőívünk terepmunkája jóval a tervezett idő előtt befejeződik. Ebben a modellben mindenki nyer: mi valós és gyors válaszokat kapunk, a paneltag pedig érzi, hogy fontos a véleménye betegként, hozzátartozóként is.
A PatientTalk néven futó termékünk más úton közelít az online „bedrótozott” betegekhez, információs igényeikhez. Ennek lényege, hogy a betegfórumok beszélgetéseinek feldolgozása során betekintés nyerünk abba, milyen témák, kérdések foglakoztatják a betegeket (mi az, amit tudni szeretnének), milyen tévhitek, hiedelmek mozgatják viselkedésüket, de megismerjük nyelvezetüket is – ezáltal kommunikációs irányokat alapozhatunk meg egy-egy elemzéssel mind tartalom, mind stílus tekintetében – legyen szó akár online betegkommunikációról, gyártói holnapfejlesztésről, vagy épp beteg adherencia programok edukációs anyagairól. Adott esetben a más kutatások előkészítése során is támaszkodhatunk a PatientTalk vizsgálatokra, hogy pontosabb, célzottabb kérdéseket fogalmazhassunk meg. A PatientTalk saját fejlesztés: egyfelől kvalitatív tartalomelemzést végzünk több online betegfórumon is, másfelől a számszerűsített eredményekkel is szolgálunk egy-egy témakörben. Ez utóbbi esetén a Webbeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseire támaszkodunk, illetve az oldalona regisztráció során önkéntesen megadott adatokat használjuk fel. A módszer megkérdőjelezhetetlen előnye más tartalomelemző módszerekkel szemben tehát, hogy ismert a kérdezők demográfiai összetétele is. Az oldalon feltett kérdéseket szakorvosok kategorizálják, látják el címkékkel, így megtehetjük, hogy kifejezettenegy adott területtel kapcsolatos kérdésekre, illetve kérdezőkre koncentráljunk. A kutatás során szintén emberi erőforrás felhasználásával kódoljuk a kérdések tartalmát – így a kérdések feldolgozása értelmezésen nyugszik, nem pedig szavak egyszerű összeszámolásán, ezáltal a szemantikus rétegekre is érzékeny a megközelítésünk.
Vircsák Enikő