Hol tart egészségtudatosságunk? - Szinapszis felmérés a gyógyszerhasználati szokásokról
- 2007-12-11 01:57:00
-
Kutatás
A Szinapszis Kft. tíz éves múlttal rendelkező, kimondottan egészségügyi kutatásokra specializálódott piackutató cég – tudtuk meg Katona Szerencsés Dóra értékesítési igazgatótól. Leginkább orvosok, patikusok és a betegek körében végeznek kvalitatív és kvantitatív kutatásokat, továbbá rendszeresen vizsgálják az átlagpopuláció körében az egészséggel, betegségekkel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat, informáltsági szintet – egy szóval a magyar lakosság egészségtudatosságát.
A cég külön figyelmet fordít arra, hogy minden évben saját forrásból finanszírozzon több, olyan speciális orvosi vagy az orvosláshoz közel álló témát feltáró kutatást, amelyek nemcsak az üzleti partnerek, hanem a laikusok számára is jól hasznosítható információkat tartalmaz(hat)nak.
Immáron második alkalommal készítették el azt a felmérést, amelyben a magyar lakosság egészséghez, az egészséges életmódhoz való viszonyán kívül többek között a gyógyszerhasználati szokásokat is vizsgálták. Mindezen túl az ezer fős reprezentatív mintán végzett kérdőíves kutatás néhány kérdés erejéig napjaink legaktuálisabb egészségpolitikai témáit, úgy, mint a vizitdíj fogadtatása, vagy az OTC készítmények patikán kívüli árusítása is boncolgatja.
A családok általában havi 15.400 forintot költenek egészségügyi termékekre és szolgáltatásokra, négyezer forinttal többet, mint egy éve. Ez az elsőre magasnak tűnő összeg a konkrét gyógyszer-fogyasztáson túl tartalmazza a különböző táplálékkiegészítőkre, naturmedicinákra, kozmetikumokra kiadott forintokat, valamint a paraszolvenciát is. Leginkább a vényköteles termékekre költenek a családok, de a tavalyi évhez képest emelkedtek az OTC termékek és a gyógyhatású készítményekre fordított összegek is. Az egészségügyi kiadások jelenlegi szerkezetét az alábbi ábra szemlélteti:
Szinte minden háztartásban tartanak láz- és fájdalomcsillapítót, gyulladáscsökkentőt, minden negyedik háztartásban pedig van vérnyomáscsökkentő pirula, és/vagy savlekötő gyógyszer is. Ami a konkrét készítményeket illeti, az eredmények alapján még mindig vezető helyen áll az Algopyrin: - A piacot a vényköteles Algopyrin uralja, de érdekes kérdés, hogy ha elfogynak a szigorítás előtt beszerzett készletek, akkor a betegek felkeresik-e az orvosukat vagy OTC terméket választanak, s ha igen akkor melyiket. – jegyzi meg az értékesítési igazgató.
A felmérésből kiderült, hogy a magyar lakosság egészségtudatossága fejlődik, de hajlamosak vagyunk a megalapozatlan önterápiára. A kutatócég tapasztalatai szerint a betegek enyhe tünetek vagy ismert betegségek és könnyen elérhető gyógyszerek esetén gyakran a rokonokkal, szomszédokkal konzultálva választanak maguknak gyógyszert vagy terápiát. A megkérdezettek 20 százaléka sokszor az orvossal megbeszélt terápiától is eltér, 15 százalékuk még csak nem is egyeztet a módosításról.
A megkérdezettek negyven százaléka arról számolt be, hogy gyakran nem váltja ki az orvos által felírt gyógyszert. Ennek néha anyagi okai vannak, de a ki nem váltók negyede arra hivatkozik, hogy van már otthon ilyen gyógyszere. Az életkor emelkedésével nő a receptet kiváltók aránya, 65 éves kor körül ez már meghaladja a 70 százalékot.
A kutatásból kiderült, hogy a lakosság több mint 40 százaléka valamilyen krónikus betegségben szenved, 22 százalékuknak magas a vérnyomása, sok a mozgásszervi betegségben szenvedő, de évről-évre nő az allergiások száma is. A megkérdezettek 45 százaléka szed folyamatosan valamilyen gyógyszert. A rendszeres gyógyszerszedők vényköteles termékre fordított kiadása havonta 7800 forint, ugyanők OTC termékekre mintegy kétezer forintot költenek.
A piackutatás részletesen kitért a laikusok témával kapcsolatos információs igényeire, valamint az informáltság szintjére. A megkérdezettek az egyes gyógyszerekkel kapcsolatban általában az adagolással, hatással, mellékhatással kapcsolatban kapnak tájékoztatást orvosuktól vagy gyógyszerészüktől, ezzel szemben, ha a betegek fontossági sorrendjét nézzük, akkor kiderül, hogy a lakosság leginkább a várható mellékhatásokra kíváncsi. A gyógyszerekkel kapcsolatos magas információs igényt az is bizonyítja, hogy a válaszadók több mint, 90 százaléka elolvassa a dobozba csomagolt betegtájékoztatót, közel 50 százalékuk pedig rendszeresen tanulmányozza a rendelőkben, patikákban kihelyezett tájékoztató anyagokat, plakátokat.
A kutatás azt is vizsgálta, hogy egészség, betegség, gyógyszer témakörben honnan, milyen információs csatornán keresztül tájékozódnak az emberek. A felmérés szerint első helyen a televízió és a rádió szerepel, közvetlenül utána az újságok, prospektusok kerültek és csak harmadik helyen szerepel a szakma. A források hitelessége alapján azonban megfordul a sorrend: leginkább ugyanis a szakorvosok, orvosok, patikusok által adott tájékoztatásban bíztak az emberek.
Érdekes szerepe van a szájhagyománynak: minden harmadik megkérdezett említette, hogy az OTC termékek esetében szinte mindig előzetesen tájékozódik ismerőseinél az alkalmazandó gyógyszerrel kapcsolatos pozitív vagy negatív tapasztalatokról.
Az internetet rendszeresen használók egészségügyi témákban is szívesen tájékozódnak a világhálón, de az általuk felkeresett weboldalak száma még viszonylag kevés, és a legtöbben –egyelőre – a google keresőprogramot hívják segítségül az informálódásban. A Szinapszis Kft. egy másik, kvalitatív kutatásából az derül ki, hogy még az internetes információkban bízók is kétkedéssel fogadják a spamként érkező gyógyszerreklámokat, élnek a gyanúperrel, hogy ezek esetleg nem bevizsgált készítmények.
Katona Szerencsés Dóra elmondta, a megkérdezettek 98 százaléka tisztában volt vele, hogy OTC-t már nem csak a patikában lehet vásárolni. A felmérésből kiderült, a laikusok összességében pozitívan fogadják az új értékesítési lehetőséget.
A demográfiai bontások alapján a „támogatók” leginkább a fővárosiak, a fiatalok, a városlakók és a magasabb jövedelemmel rendelkezők, míg az „ellenzők” főként az idősebbek és az alacsonyabb végzettségűek közül kerültek ki. A potenciális beszerzési források közül kiemelkedő fontosságú benzinkút vagy szupermarketek leginkább a hosszabb nyitva tartás és a könnyű, gyors hozzáférhetőség miatt részesítenék előnyben. Az új rendszer legnagyobb hátrányának a megfelelő személyzet hiányát tartják.