Hazai orvosok Internet-használat - Az online kommunikáció lehetősége 2006 végén
- 2006-05-25 12:00:00
- Kutatás
Ennek a kérdésnek a megválaszolására mérjük az Internet-használat elterjedését, mint a szakmai tájékoztatás és reklámok lehetséges médiáját. A bemutatott adatok a Szinapszis Kft. primer kérdőíves kutatásaiból származnak. A mintákat 15 szakorvosi célcsoportból vettük, a válaszokat súlyoztuk az egyes csoportok tényleges létszámának megfelelően. Az adatfelvétel időpontja 2006. október volt, az idei felmérés hasonlóan ősszel fog elkészülni.
Három alapvető mutatószámot vizsgálunk első körben, az Internet penetrációt (hozzáféréssel rendelkezés), az e-mail címmel rendelkezők és az Internet használók arányát. Az elmúlt években ezek a százalékok a következőképp alakultak.
1. Táblázat
E-mail cím, Internet-használat és Internet penetráció alakulása az elmúlt 3 évben
|
E-mail cím
|
Internet-használat
|
Internet penetráció
|
2004. május
|
53,8%
|
56,5%
|
64,7%
|
2005. október
|
65,9%
|
70,2%
|
81,5%
|
2006. október
|
71,9%
|
82,8%
|
88,7%
|
Láthatjuk, hogy a növekedés igen gyors, az idősebb korosztály képviselői is egyre nagyobb arányban létesítenek hozzáférést, és kezdik el használni a világhálót, ugyanis már tavaly az 1990 után végzettek körében közel 100%-os volt a penetráció. Még most is jelentős eltérés van az Internet hozzáféréssel rendelkezők és az Internet használók arányai között, sok orvos még maga nem használja az Internetet, de az infrastrukturális lehetőségei már adottak hozzá.
Ráadásul nemcsak az Internet-használók aránya növekszik, hanem az Internet használatának gyakorissága és mennyisége is. Az idei felmérés során azt tapasztaltuk, hogy az internetet használó orvosok 43%-a minden nap internetezik, további 43%-a hetente többször. Egynegyedük igazi ’heavy-user’-nek számít, naponta több mint 1 órát tölt az Interneten.
2. Táblázat
Internet-használat gyakorisága
|
Minden nap
|
2-3 naponta
|
Hetente néhányszor
|
Ritkábban
|
2004. május
|
31,0%
|
23,3%
|
30,8%
|
14,9%
|
2005. október
|
38,1%
|
21,5%
|
24,1%
|
16,3%
|
2006. október
|
43,1%
|
19,6%
|
23,3%
|
14,0%
|
3. Táblázat
Internet-használat mértéke (napi átlag)
|
Több mint 2 óra
|
61-120 perc
|
31-60 perc
|
10-30 perc
|
Kevesebb, mint 10 perc
|
2004. május
|
4,4%
|
11,9%
|
26,5%
|
40,1%
|
17,1%
|
2005. október
|
3,6%
|
17,2%
|
33,1%
|
29,8%
|
16,3%
|
2006. október
|
4,7%
|
22,0%
|
36,2%
|
24,7%
|
12,4%
|
Szintén fontos kérdés, hogy az orvosok mire használják az Internetet, milyen weboldalakat keresnek fel leggyakrabban általánosságban, valamint ha orvos-szakmai tartalmat keresnek.
Általánosságban felkeresett weblapok közül a www.webdoki.hu, valamint az általános hírportálok és levelező oldalak állnak az élen. Orvosi portálok látogatottságánál szintén a www.webdoki.hu vezet, az internet-használó orvosok 45%-a rendszeresen látogatja a portált, míg a második www.weborvos.hu látogatottsága a körükben 24%-os.
4. Táblázat
Leggyakrabban felkeresett weboldalak általánosságban
|
Leggyakrabban felkeresett oldal
|
webdoki
|
16,4%
|
stratlap
|
14,8%
|
origo
|
10,5%
|
google
|
9,2%
|
freemail, e-mail
|
5,9%
|
index
|
4,1%
|
weborvos
|
3,1%
|
oep
|
1,8%
|
pubmed
|
1,1%
|
mok
|
1,1%
|
5. Táblázat
Orvosi portálok látogatottsága
|
Rendszeresen látogatja
|
webdoki
|
45,29%
|
weborvos
|
24,52%
|
univadis
|
3,10%
|
informed
|
3,00%
|
oep
|
2,88%
|
mok
|
2,77%
|
drinfo
|
2,45%
|
pharmindex
|
2,28%
|
medline
|
1,23%
|
Összességében láthatjuk, hogy az Internet penetrációja rövid időn belül meg fogja közelíteni a 95%-ot az orvosok körében. Természetesen mindig lesz néhány olyan orvos (mint ahogy bármely más szakmát is említhetnénk), aki ellenáll az új idők szeleinek. Az is igaz továbbá, hogy van olyan szegmens, aki nem használja szakmára az Internetet, de már most kijelenthetjük, hogy az orvosok túlnyomó többségét el lehet érni az Interneten keresztül.
Az orvosok érdeklődése - mint hagyományos fogyasztók – egyrészt az általános hírportálok felé fordul, másrészt a szakmai tartalmakért a szakosodott portálokat keresik fel.