ESOMAR Healthcare 2008, Róma
- 2008-04-03 10:55:00
- Konferencia
Kétévente rendezi meg az ESOMAR az egészségügyi és gyógyszeripari piackutatási konferenciáját, melynek idén februárban Róma adott otthont. Az ESOMAR a piac- és közvéleménykutatás szakmai világszervezete, közel száz országból négyezernél is több tagja van. Az éves kongresszuson felül több szakterületnek is saját konferenciát szervez rendszeresen, így célirányosan az adott területet érintő legfrissebb kérdésekkel, trendekkel, módszerekkel találkozhatnak a résztvevők. Természetesen a hálózatosodás (networking), a nemzetközi kapcsolatok kialakítása is fontos célja ezen konferenciáknak.
A Healthcare 2008-as konferencián 25 országból 100 résztvevő volt jelen. Idén az európai delegáltak voltak többségben (Egyesült Királyságból, Németországból, Olaszországból érkeztek a legtöbben), de szép számmal érkeztek résztvevők az Egyesült Államokból, Ausztráliából, Latin-Amerikából. Kelet-közép európai küldöttek csak Lengyelországból érkeztek rajtam kívül.
A konferenciának a "Fogyasztói döntések" címet adták a szervezők. Ez a cím jól tükrözi azokat a radikális változásokat, melyek részben már végbementek számos országban és minden jel szerint végbe fognak menni hazánkban is az egészségügy és egészségipar területén. Senki nem beszél már döntéshozatali szempontból alárendelt betegekről, hanem öntudatos fogyasztókról, akik szeretnék megérteni a terápiás döntések hátterét, beleszólni a döntésekbe, illetve bizonyos egészségügyi termékek és szolgáltatások esetén önállóan, teljes felelősséggel dönteni.
A 21 előadást összesen 4 szekcióba sorolták, melyek rendre a következők voltak:
"fogyasztói döntéshozatal"
"márkák"
"fogyasztói párbeszéd"
"fogyasztói élmény"
Az előadások nagyon sok területet felöleltek. A fogyasztói döntések témában a németországi szépészeti plasztikai sebészeti piactól kezdve a Szaúd-Arábia OTC piacáig, Japán és Ausztrália fogyasztói magatartásának összehasonlításáig számos érdekes előadás hangzott el. A márkakutatások területén elsősorban egyedi módszertanokkal, kutatási technikákkal ismerkedhettünk meg. A fogyasztói párbeszéd szekció első előadását én tartottam, melyben az online betegkommunikációval, az Internet, mint információs csatorna előnyeivel, lehetőségével, jelenével és jövőjével foglalkoztam.
Ezt követően az OTC kommunikáció gyakorlatáról kaptunk képet Olaszországban, valamint a 65 év feletti célcsoport megszólítását, igényeinek megismerését és kiszolgálását mutatta be egy esettanulmány az Egyesült Államokból. Végül a fogyasztói élmény szekcióban a piackutatást, mint marketing kommunikációs eszközt mutatták be a daganatos megbetegedések elleni küzdelemben, valamint egy vezető orvosiműszer-gyártó cég azon kísérleti fejlesztésit, mely a gyerekek számára elfogadhatóvá, sőt szórakoztatóvá teszi az egyébként ijesztő vizsgálatokat, kezeléseket.
Ahogy azt a beszámoló elején megemlítettem, a fókuszban a fogyasztó. Ez nemcsak a klasszikusan szabadon megvásárolható javak, szolgáltatások piacára van hatással, az ezek által generált trendhez alkalmazkodniuk kell az egészségügyi ellátórendszereknek, biztosítási modelleknek is. És ugyanúgy lépést kell tartaniuk ezzel a szemléletváltással a szektort kiszolgáló cégeknek, a kommunikációs ügynökségeknek, médiumoknak és többek között a piackutatóknak is.
Kertész Balázs
Szinapszis Kft. kutatási igazgató