HUN

ENG

Egészségről a Facebook-on? Igen!

  • 2013-11-28 01:45:00
  • Kutatás


A Szinapszis Kft. nagymintás kérdőíves felmérést végzett EgészségPaneljén, amelynek célja a regisztráltak közösségi média használattal kapcsolatos szokásainak feltérképezése volt. A piackutató cég speciális paneljének felhasználói az egészség témája iránt többé-kevésbé nyitott laikusok, így az eredmények némi betekintést engednek abba, hogy kifejezetten egy ilyen célközönség körében mennyire preferált vagy éppen elutasított a Facebook használata, amennyiben egészségügyi tartalomról van szó.
 
24-ből egy órát a Facebook-on töltenek
 
A megkérdezettek 81%-ának van aktív Facebook regisztrációja, ezen kívül 38% Youtube-on, 37% Google+-on, 33% iWiW-en is tevékenyen jelen van. Míg az utóbbi portál inkább az idősek körében, addig a Facebook és a Youtube főként a fiatalok esetében népszerű.
A Facebook-ot az aktívan használók 74%-a napi rendszerességgel, 24%-a pedig legalább heti gyakorisággal böngészi, és a válaszadók átlagosan 72 percet töltenek el naponta a legnagyobb közösségi site-on. Életkor szerint jelentős különbségeket mérhetünk, hiszen a fiatalabbak átlagosan 103-134 percet, míg az idősebbek 64 percet töltenek ezzel egy nap.
A válaszadók többsége főként az ismerősök életét érintő, valamint a világ eseményeivel kapcsolatos információkat olvassák el a Facebook-on (95%), de vicces-humoros tartalmak elérésére (72%), illetve saját életük nagy eseményeivel kapcsolatos tájékoztatására (68%) is sokan használják ezt a felületet. Érdekesség – és az egészségügyi kommunikációban érintett szereplők számára fontos üzenet -, hogy a regisztráltak közel kétharmada (58%) akár nyereményjátékokban is szívesen részt vesz ezen a csatornán keresztül.
 
Nyitottan fogadják a Facebook-on megjelenő egészségügyi tartalmat
 
Az aktív FB regisztrációval rendelkezők 10%-a naponta, további 15%-a hetente többször olvas, néz valamilyen, az egészség témájával kapcsolatos tartalmakat (cikkeket, képeket, videókat) a Facebook-on, és ez az arány a krónikus betegek körében még magasabb.
 
 
Ha az egészség témakörét tágabb értelemben elemezzük elmondható, hogy az érdeklődés szempontjából - ezen speciálisabb célcsoportban - mindenképpen „top” területnek tekinthető, hiszen a regisztráltak 75%-a szívesen informálódik erről (is) a közösségi felületen keresztül. A további kiemelt említések között találjuk még a különböző hobbikkal (50%) és a tudománnyal (40%) kapcsolatos tartalmakat. Az életkor szerinti sajátosságok itt is mutatják hatásukat: 30 év alatt legfeljebb a Facebook-böngészők kétharmada említi az egészséget, mint kiemelt érdeklődési területet, 40-49 év között 77%-uk, az 50-es korosztály tagjainak pedig 82%-a.
 
Elviekben az egészség témájának Facebook-os megjelenése még abban a formában is sokak számára érdekes lehet, ha az kizárólag egy terület köré csoportosul és az adott témával kapcsolatban lehetőséget biztosít a fórumozásra, véleménycserére (például a betegek speciális csoportját tömörítő interaktív megoldás Facebook-platformon keresztül). Egy ilyen lehetőség az egészség témája mellett (76%) a főzés/gasztronómia (68%), valamint a lakáskultúra, lakásberendezés (55%) és a zene (50%) területén is érdekes lehet.
 
A kutatás további érdekes eredménye, hogy a Facebook regisztráltak egynegyede említette: vannak olyan személyek a felületen, akiknek tevékenységét kiemelten követik. Ez a jelenség – legyen szó egészségről vagy egyéb területről – lehetőségeket és veszélyeket egyaránt rejthet magában.
 

A kutatásról:

A felmérés a Szinapszis Kft. EgészségPaneljén készült 2013 októberében. A kérdőívet összesen 3032 ember töltötte ki, önkéntes alapon. A minta - összetételét tekintve – nem reprezentatív, ugyanakkor annak nagysága révén kellő betekintést enged az egészségügy témája iránt kisebb-nagyobb mértékben nyitott emberek közösségi média használati szokásiba.

 
A kutatással kapcsolatos további információk:
Kiss Katalin, vezető, kutató