60. jubileumi kongresszusát tartotta a piackutatók világszövetsége - ESOMAR Kongresszus, 2007. szeptember 16-20., Berlin
- 2007-09-21 01:52:00
- Konferencia
A kongresszus célja a szakember-találkozón felül, hogy előadások során bemutatásra kerüljön a piackutatási szakma jelene, a legfejlettebb technikák, új módszertanok, valamint megismerhessük a szakma jövőjére vonatkozó elképzeléseket.
- A különböző kutatási módszertanok egyre inkább fuzionálnak, összekapcsolódnak, nem célszerű kutatási módszerekben (kvalitatív vagy kvantitatív megközelítésben) gondolkozni, hanem a kutatási problémát elemezve megválasztani azokat az egymásra épülő módszereket, melyek segítségével teljes mértékben megválaszolhatók a felmerülő kérdések. A hagyományos kvalitatív és kvantitatív módszerek kiegészülnek az etnográfiával, internetes kereső technikákkal, egyéb új megközelítésekkel.
- A kutatások során a cél az interjúalany maximális bevonása (involvement). Ehhez szükséges az interjúalany megismerése, a probléma, feladat pontos ismertetése. Az interjúalanyok bevonásának magasabb szintje, mikor visszacsatolást kap az eredményekről, továbbgondolhatja azokat, és további információkkal szolgálhat a kutatás témájában. Ez a módszer betegkutatásoknál különösen eredményes lehet.
A másik az Internet technológia adta lehetőséget taglalta, azaz szekunder kutatásként lehetőség van egy termékkel, szolgáltatással, márkával vagy gyártóval kapcsolatos felhasználói vélemények, leírt asszociációk kigyűjtésére (akár fórumokból, blogokból, web 2.0 rendszerben épülő oldalakról). Ez az ún. „tagging” módszer segítségével kideríthető, hogy mik az elsődlegesen, másodlagosan előforduló asszociációk, társítások, és milyen további említésekkel találkozhatunk még a vizsgálat tárgyával kapcsolatosan. Természetesen a hatalmas adathalmazban csak megfelelő szoftver segítségével tudunk kutakodni, ezek segítségével készíthető el legkönnyebben a gondolati halmaz, a „tag cloud” (hogy könnyebben elképzelhető legyen, mellékelem a web 2.0 felhőjét).